loading...

بازی های ایرانی و خارجی

در این مطلب به بررسی بازی Ghost of Tsushima یا روح سوشیما که برای کنسول پلی‌استیشن 4 منتشر شده را مورد بررسی قرار می دهیم. بازی شبح سوشیما را می توان حسن ختامی

بازدید : 212
دوشنبه 3 آبان 1400 زمان : 10:12

در این مطلب به بررسی بازی Ghost of Tsushima یا روح سوشیما که برای کنسول پلی‌استیشن 4 منتشر شده را مورد بررسی قرار می دهیم. بازی شبح سوشیما را می توان حسن ختامی بر عناوین انحصاری کنسول PlayStation به شمار می‌رود. با ما همراه باشید.

نقد و بررسی بازی Ghost of Tsushima - روح سوشیما برای کنسول پلی استیشن

معرفی بازی

بازی Ghost of Tsushima‎ یا روح سوشیما یک بازی ویدئویی در سبک اکشن ماجراجویی و مخفی‌کاری است که توسط ساکر پانچ پروداکشنز توسعه یافته و به‌وسیلهٔ سونی اینتراکتیو انترتینمنت در 17 ژوئیه 2020، برای کنسول پلی‌استیشن 4 منتشر شد. در بازی شبح سوشیما بازیکن قادر به کاوش در محیط جهان باز است و داستان بازی پیرامون سرزمین تسوشیما در اولین تهاجم مغولان به سرزمین ژاپن جریان دارد.بازی شبح تسوشیما با بازخورد مثبتی از منتقدان روبه‌رو شد و چندین نامزدی و برنده جایزه دریافت کرد.

نقد و بررسی بازی Ghost Of Tsushima

بازی ghost of tsushima

بازی گوست اف سوشیما برای ps4 شرکت سونی و منحصر به این شرکت است و اگر دنبال دانلود بازی ghost of tsushima برای کامپیوتر و دانلود بازی ghost of tsushima برای اندروید یا کلا دانلود بازی گوست اف سوشیما هستید باید بگوییم که هنوز برای این پلتفرم ها منتشر نشده است. لازم به ذکر است که بازی ghost of tsushima برای ps5 هم با نرخ 60 فریم بر ثانیه قابل اجرا است.

ازسوالات رایجی که در مورد بازی شبح تسوشیما پیش می آید این است که بازی ghost of tsushima چند ساعت است؟ باید گفت که بر اساس گزارش Playtime، اگر بازی‌کنندگان با جدیت هرچه تمام‌تر به مراحل اصلی داستان بپردازند، این بازی حدود ۲۰ ساعت طول خواهد کشید. گیمر‌هایی که به جزئیات هم می‌پردازند چند ساعت بیشتر برای بازی Ghost of Tsushima وقت خواهند گذاشت، چون این بازی همچنین تعداد زیادی مأموریت جانبی و فعالیت‌های اضافه دارد که باید آن‌ها را انجام داد. بنابراین، می‌تواند افراد را ۳۰ ساعت یا بیشتر پای این بازی و در حال کاوش در شهر سوشیما نگه دارد.

در لین قسمت بازی روح سوشیما را از چند جنبه بررسی می کنیم.

  • داستان بازی
  • گیم پلی بازی
  • گرافیک بازی
  • موسیقی بازی
  • شخصی سازی بازی

در ادامه به تفکیک موارد فوق را بررسی می کنیم.

داستان بازی Ghost Of Tsushima

بازی روح سوشیما

دهه‌ی ۵۰ میلادی را می‌توان عصر طلایی سینمای ژاپن نامید. آثار کارگردانان بزرگی چون ایسوکه کینوشیتا، یاسوجیرو ازو، کنجی میزوگوچی و البته آکیرا کوروساوا از جمله کلاسیک‌هایی است که تماشای آنها بر هر علاقمندی به سینما و تاریخ آن واجب است. آثاری تاثیرگذار بر رو مدیاهای مختلف در سرتاسر جهان که گذر زمان، به هیچ وجه از جذابیت آنها نکاسته است. نقطه‌ی مشترک تمامی این آثار را می‌توان درون مایه‌ی میهن پرستی و رئالیسم فرم آنها دانست. متاثر از بهترین آن‌ها، در سال ۲۰۲۰، و با ادای دینی مستقیم به آکیرا کوروساوا، استودیوی Sucker Punch که به خاطر ساخت سری inFAMOUS و اسلای کوپر معروف است، یک بازی اکشن ماجرایی سوم شخص جهان باز (Open World) به نام بازی Ghost of Tsushima را ساخته است که در آن تلاش شده تا جایی که امکان دارد و مدیوم بازی‌های رایانه ای اجازه می‌دهد، حال و هوای آثار کوروساوا را به مخاطب القا کند. داستان بازی در نیمه دوم قرن سیزدهم میلادی و در خلال حمله‌ی مغول‌ها به ژاپن و جزیره ی سوشیما اتفاق می افتد. Khotun Khan (کوتن خان) سردسته مغول‌ها موفق به تسخیر این جزیره می شود و Jin قهرمان بازی Showt of Tsusima را شکست میدهد. جین ساکای در طول داستان بازی تلاش در گردهم آوردن و متحد ساختن افراد و قبایل مختلف و باقی‌مانده در جزیره‌ی سوشیما می‌کند تا بتواند با قدرت این بار به مصاف کوتن خان برود و سرزمین خود را پس بگیرد. این تیپ داستان‌ها را پیش‌تر بارها و بارها دیده و شنیده ایم و چیز جدیدی برای ارائه ندارد. اساسا داستان بازی گوست آو سوشیما یکی داستان کلیشه‌ای و تاحدی قابل پیش بینی است که البته، لحظات خاص و منحصر به فرد خود را دارد و آن را نجات می‌دهد. در مقایسه با آثار کوروساوا اما، شباهت‌ها یکی مد سیاه و سفیدی است که به Kurosawa Mode موسوم است و می‌توانید آن را فعال کنید و برای دقایقی یک مقدار تغییر فاز بدهید! و دیگری درون مایه‌ی میهن پرستی و دفاع در مقابل بیگانگان با اتحاد و همبستگی.

گیم پلی بازی Ghost Of Tsushima

گیم پلی بازی ghost of tsushima

گیم پلی بازی روح سوشیما به ما این را نمایش میدهد که جهان خلق شده در بازی Ghost of Tsushima یکی از زنده ترین و زیباترین دنیاهایی است که در یک بازی Open World خلق شده است. نقشه‌ی بازی از ۳ قسمت اصلی تشکیل شده که تقریبا ۳ اقلیم متفاوت با جزیات منحصر به فرد خود را دارند و که هر یک از ۳ فصل روایی داستان (Act) در یکی از این مناطق سه گانه اتفاق می افتد که می‌توانید به قسمت های قبلی نیز به گشت و گذار بپردازید. در بازی خبری از Level Gate (که یکی از مهوّع ترین و چرند ترین مکانیزم‌هایی است که در یک بازی جهان باز می‌تواند وجود داشته باشد) نیست. می‌توانید به هر جای نقشه که دلتان خواست بروید و برای دشمنان در مناطق مختلف سطح (Level) تعیین نشده است. از این رو لذت پرسه زدن در جای جای نقشه‌ی بسیار بزرگ و به شدت غنی جزیره‌ی سوشیما، بدون این که بازی برایتان تعیین و تکلیف کند که چه زمانی، بتوانیم در یک منطقه برویم فوق العاده بالا است. رابط کاربری بازی بسیار زیبا و کارآمد، و در عین حال سبک و سریع بوده و تقریبا همه چیز دم دستتان است. علی‌رغم مکانیزم‌ها و قابلیت‌های بسیار فراوان بازی کنترلِ بازی بسیار روان و خوش‌دست است. سیستم مکانیابی بازی اما، چیزی است که تا کنون مشابه آن دیده نشده است. در بازی هیچ Mini-Map (نقشه کوچک)ی وجود ندارد و با نشان کردن نقطه ی مورد نظر روی نقشه‌ی اصلی، با استفاده از جهت وزش باد متوجه می‌شوید که مسیر مشخص شده کدام سمت است. این مکانیزم بسیار جالب و تازه، در ابتدا شاید در کمی سخت و گیج کننده باشد اما پس از مدتی به آن عادت می کنید و از دیدن تکان خوردن علفزارها و درختان با وزش باد لذت خواهید برد.

گرافیک بازی Ghost of Tsushima

بازی شبح سوشیما

دنیای بازی Ghost of Tsushima بی‌نهایت زیبا و چشم‌نواز است. محیط‌های بزرگ و به شدت پر جزئیات، با طراحی هنری خارق العاده از هر فریم بازی یک قاب عکس زیبا و خیره‌کننده در آورده است. رنگ بندی بسیار زیبا و پویای بازی و تنوع محیط‌های آن به هیچ عنوان اجازه ی خسته‌شدن به چشم را نمی دهد. در جزیره‌ی سوشیما، معابد، جنگل ها، رودخانه و دریاچه ها، سواحل، مزارع و سایر ابنیه به زیباترین و کلاسیک ترین حالت خود طراحی شده اند و کار تیم طراحی و گرافیکی بازی بسیار ستودنی است. سیستم چرخش شبانه روز و تغییر دینامیکی آب و هوا نیز در بازی وجود دارد که به پکیج گرافیکی بازی ارزش دو چندان می بخشد. نرخ فریم بازی در اکثر صحنه ها ثابت بوده و صفحات بارگزاری نیز فوق العاده کوتاه و سریع هستند. تنها ایراد وارد به این بخش، انیمیشن های صورت بازی است که عموما خشک و بی روح بوده و حالت درونی شخصیت های بازی را به گیمر منتقل نمی کند.

سه قسمت مختلف جزیره سوشیما، به لحاظ جغرافیایی و معماری با یکدیگر متفاوت هستند و بناهای مختلفی را در هر منطقه شاهد خواهید بود که مجموعا یکی از متنوع‌ترین جهان‌های بازی در میان تمامی عناوین Open World را در روح سوشیما شاهد هستیم.

موسیقی بازی شبح سوشیما

بازی گوست آف سوشیما

موسیقی بازی گوست آف سوشیما کمک بسیاری در راستای هر چی زنده‌تر شدن دنیای Ghost of Tsushima کرده است. دو موزیسین بریتانیایی و ژاپنی یعنی آقایان Ilan Eshkeri و Shigeru Umebayashi که بیشتر برای ساخت موسیقی در فیلم کلاسیک و تحسین‌شده‌ی «در حال و هوای عشق»، محصول سینمای هنگ‌کنگ معروف است، در کنار یکدیگر وظیفه‌ی ساخت موسیقی بازی را بر عهده داشته‌اند تا بازی ضمن حفظ اصالت خود و ارائه ی محتوای اصیل شرقی، برای مخاطب بین‌المللی نیز جذاب باشد. نواهای موسیقی اصیل و محلی بازی بسیار روح‌نواز است و حسی فوق‌العاده را به مخاطب القا می کند. صداگذاری و دوبله ی ژاپنی بازی، یک سر و گردن از تیم دوبله‌ی انگلیسی بازی بالاتر است. در نسخه‌ی انگلیسی تنها شخصیت های اصلی دیالوگ‌ها را به شکل مناسبی ادا می کنند و سایر دوبلورها و شخصیت‌های جانبی کیفیت دوبله‌ی معمولی‌ای را ارائه می دهند. این درحالی است که دوبله ی ژاپنی بازی بی‌نظیر است. اصلا بازی کردن چنین عنوانی با دوبله‌ی ژاپنی یک امر واجب است و به شدت پیشنهاد می‌کنم شما هم همین کار را انجام دهید. کیفیت صداهای محیطی مانند باد و ضربات و سایر افکتها نیز نمره قبولی دریافت می‌کنند.

شخصی سازی بازی روح سوشیما

بازی گوست اف سوشیما برای ps4

یکی از نکات بسیار جذاب Ghost of Tsushima شخصی‌سازی پوشش Jin و ادوات او است. لیست بلندبالایی از انواع و اقسام مختلف و متنوعی از لباس‌ها برای جین در نظر گرفته شده که می‌توان آن ها را به سلیقه‌ی خودتان شخصی‌سازی کنید. کلاه، ماسک، غلاف کاتانا و خنجر، رنگ تیر و کمان، زین اسب، و تقریبا هر چیزی که فکرش را بکنید در Ghost of Tsushima قابل شخصی سازی هستند. لباس‌ها تنها از لحاظ ظاهری با یکدیگر متفاوت نیستند، بلکه هر یک ویژگی منحصر به فرد خود را دارند. مثلا یکی مدت زمان آهسته کردن زمان در حین نشانه‌روی با تیروکمان را طولانی‌تر می کند، یا دیگری محافظت بیشتری در مقابل ضربات دشمنان دارد. برخی از این لباس‌ها با پیشروی و انجام ماموریت های اصلی آزاد می شوند برای دسترسی به بقیه، بایستی ماموریت های جانبی بازی گوست آف سوشیما که عموما در انتهای آن‌ها منتج به یک دوئل بسیار خفن می‌شود را با موفقیت به اتمام برسانید.

قیمت بازی روح سوشیما

بازی‌های انحصاری پلی استیشن و سونی در نسل هشتم تقریبا همگی عالی عملکرد کردند و از نظر فنی و تجاری به موفقیت دست یافتند. بازی Ghost of Tsushima هم از این قاعده مستثنا نبوده و طبق آمار منتشر شده، بیش از ۵ میلیون نسخه فروش داشته است.

اگر دنبال خرید بازی ghost of tsushima برای کنسول پلی استیشن هیتید باید بگویم که قیمت خرید بازی ghost of tsushima برای ps4 حدودا در بازار ایران از یک میلیون تومان تا یک میلیون و چهارصد میلیون تومان به فروش می رسد.

جمع بندی بازی شبح سوشیما

ساکرپانچ، یکی از استودیوهای مورد علاقه‌ی من، همواره تلاش کرده تا بازی‌هایش به عنوان یک سرگرمی، در وهله‌ی اول یک گیم‌پلی جذاب و خوش ساخت را ارائه دهد. یک قهرمان جدید به نام Jin از سرزمین خورشید ظهور کرده و به لیست بلندبالای قهرمانان محبوب و دوست‌داشتنی PlayStation اضافه شده است. با وجود تمام نکات قوت و اندک نکات ضعف، بازی Ghost Of Tsushima حسن ختامی بر عناوین انحصاری کنسول PlayStation به شمار می‌رود، عنوانی خاطره‌انگیز و به یادماندنی که تجربه‌ی گشت و گذار در قرن سیزدهم ژاپن باستان و نبرد دلاورانه با مغول‌های وحشی و متجاوز را به ارمغان می‌آورد. بازی روح سوشیما برای کامپیوتر و کنسول های دیگر هنوز منتشر نشده ولی خبر هایی به گوش می رسد. تجربه‌ی بازی Ghost of Tsushima را به تمامی علاقمندان به بازی‌های اکشن ماجرایی و Open World توصیه می‌کنم.

نظر شما درمورد بازی روح سوشیما چیه؟ با ما به اشتراک بگذارید.

شما می توانید از مطلب بازی شادو فایت 3 نیز دیدن کنید.


نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 8
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 2
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 4
  • بازدید ماه : 23
  • بازدید سال : 160
  • بازدید کلی : 3605
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه